Renesanční umění a jeho srovnání s uměním gotickým

 

   Otázka: Vznik a charakter renesančního umění a jeho srovnání s uměním gotickým

   Předmět: Výtvarná výchova pro pedagogické SŠ

   Přidal(a): Aniodo16

 

RENESANCE

  • začíná být propagován větší zájem o člověka, o jeho pohodlí, radosti a život na zemi
  • už to není vyhublý prototyp trpitele, který čeká až na posmrtný život
  • inspirace nového životního stylu a ideálu se hledá v minulosti – v antice (znovuobjevování a obrozování antických myšlenek) = humanismus
  • začíná prudký rozvoj nejen umění, ale i ostatních věd
  • ve výtvarném umění několik důležitých posunů – př. olejové barvy, objev tzv. perspektivy jako nauky
  • RANÁ – 15. století, ROZVITÁ – 16. století, POZDNÍ – 17. století – rozvitá a pozdní = manýrismus

 

architektura

  • místo štíhlých a vysokých staveb to byly odlehčené elegantní stavby
  • arkády a pilastry – nejen v přízemí, ale i v patrech
  • staví se pohodlné zámky nebo se takto modernizují hrady, kde nedobytnost ztratila vzhledem k moderním zbraním smysl
  • soustředili se raději na pohodlné bydlení
  • nastává modernizace měst a městských domů (Telč, Český Krumlov, Slavonice)
  • renesanční dům – znaky:
    • ozdobná atika – falešné druhé patro, ve falešných oknech dřevěné žaluzie
    • nad oknem ozdoba – tympanonek
    • psaníčka – mnoho typů
    • bosáž
  • sgrafito = technika zdobení zdí užívaná hlavně v renesanci. Dům se omítl tmavou omítkou, po zatvrdnutí se přeomítl světlou. Než zcela zatvrdla, byla proškrabávána na spodní tmavou omítku, a tak vznikaly potřebné obrazce. Nejčastěji však šlo o psaníčka, bosáže, ale často i figurální motivy. Pokud měšťan nebyl příslušně bohatý, fasáda se pouze malovala barvami.
  • památky:
    • zámek – Litomyšl, Telč, Nelahozeves, Opočno, Červená Lhota, Jaroslavice, Uherčice, Moravský Krumlov
    • letohrádek – Hvězda na Bílé hoře, královny Anny – Belveder
    • dům umění ve Znojmě, dvůr při vchodu do podzemí
  • architekti:
    • Itálie – Filippo Brunelleschi, Lorenzo Ghiberti – i sochař a malíř, Paolo della Stella
    • Němec – Bonifác Wolmut – Praha

 

Renesance je typická pro všestranně založené umělecké osobnosti. Kromě běžných architektů, sochařů a malířů se tito géniové věnovali všem možným oborům. Např. Leonardo da Vinci – narodil se ve Vinci u Florencie, kde se mu dostalo veškerého možného vzdělání. Otec vzal chlapce do Florencie, kde se mu dostalo veškerého možného vzdělání. Otec si záhy všiml jeho výtvarného vzdělání a dal ho do učení místnímu váženému umělci mistru Verrocchiovi. Po určité době se ukázal Leonardův talent, kterým všechny předčil – úkol udělat hlavu anděla na obraze Křest Krista, čímž všechny zaskočil – poprvé použil olejové barvy, které nebyly známé. V 21 se stává samostatným umělcem.

 

jeho nejznámější obrazy:

  • Mona Lisa (Gioconda)
  • Dáma s hranostajem
  • Madona ve skalách
  • Svatý Jan Křtitel
  • Poslední večeře
  • autoportrét
  • další spousty portrétů a další Madony

 

sochařství

  • studie koně k největší jezdecké soše vévody

 

vynálezecká činnost: kresební studie a nápady mnoha mechanismů, které předstihly svou dobu, výjimečně realizováno

  • stroje ulehčující práci, rypadla
  • princip skafandru
  • princip padáku
  • princip helikoptéry
  • princip kluzáku
  • princip granátu
  • navrhl první tank (největší zájem o návrhy válečných strojů)
  • rotující kosa
  • tajně vykonával pitvy a zkoumal, jak funguje lidské tělo
  • objevil, jak funguje lidské oko, svaly a šlachy, kornatění cév

 

-nákresy a studie lidského těla

– psal i filozofické úvahy, dokonce i poezii

 

  • Michelangelo Buonarroti – vynikající umělec, především sochař – David, Mojžíš, Pieta, náhrobky Medicejských, strop Sixtinské kaple – námět stvoření světa
  • Rafael Santi – malíř – i fresky
  • Donatello – sochař

 

malířství – dvojí princip řešení obrazů v renesanci

  • Princip otevřeného okna – portrét, postava nebo postavy jsou na obraze situovány tak, že se za nimi nachází výhled do volné krajiny. Tento výhled může být také ohraničen tvarem okna nebo průrvou ve skále. Krajina v pozadí může být skutečná nebo smyšlená, ale vždy je řešena podle nových perspektivních zásad.
  • Princip šerosvitu – pozadí za postavou/postavami obrazů je tmavé až černé, postava ostře vystupuje jakoby osvětlena svíčkou nebo lampou, vynikají i mnohé detaily (šperk, náhrdelník, část šatů, atd.)

 

V renesanci začíná v malířství proces rozlišování jednotlivých námětů. Ty se začnou postupně osamostatňovat (figurální náměty, zátiší, krajina, portrét).

 

malíři:

  • Raná renesance:
  • Perugino
  • Botticelli
  • Giorgione
  • Pozdní renesance:
  • Tizian – Apollón a Marsyas (Stahování Marsya)
    • Venuše urbinská
    • v pozadí svých obrazů téměř vždy červánky
  • Tintoretto
  • El Greco – roztáhlé postavy

 

RENESANCE MIMO ITÁLII

  • nejvýznamnější renesanční změny
  • např. v Německu
    • Albrecht Dürer – malíř, grafik – dřevořezy, rytina
    • Hans Holbein – biblické a mýtické náměty, portréty, kresby
      • portrét Jindřicha VIII a jiných příslušníků královské rodiny
      • Luther
    • Lucas Cranach ml. – vytářel ideál ženské krásy v tehdejším Německu
    • všichni precizní, detailní, realistické zpodobňování
  • v Nizozemí
    • Jan van Eyck
    • Hieronymus Bosch
      • vážená osobnost, na obrazech mnoho postav, často smyšlené
      • výjevy do kterých byla často vkládána dodnes nepochopená symbolika – Zahrada pozemských rozkoší – triptych na oltářních deskách
    • Pieter Bruegel
      • na obraze mnoho postav a dějů
      • narozdíl od Bosche humorná nadsázka (věci samy běhají, náznak karikatury)
      • Lovci ve sněhu, Velké ryby polykají malé ryby
    • v Česku
      • Archimboldo
        • italský malíř na dvoře Rudolfa II, působil u nás
        • znám raritami, především malbou portrétů sestavených z nejrůznějších kousků ovoce a zeleniny

 

GOTIKA

  • 15. století
  • sloh vrcholného a pozdního středověku
  • šíří se z Francie (název od barbarských Gótů)

 

architektura

  • do 20. století nejoriginálnější stavební sloh
  • znaky:
    • lomený oblouk
    • opěrný systém
    • velká okna
    • štíhlé a vysoké zdi
    • stavební materiál: kámen a dřevo
  • stavěly se:
    • kostely
    • kaple (malé kostely)
    • katedrály (v místě, kde sídlí biskup)
    • chrámy (velké kostely)
    • obytné domy
    • hrady
    • opevněná města s městským opevněním (Znojmo)
  • v interiérech často dominovala gotická klenba
  • gotické okno bylo významným zdobným prvkem
    • nejen lomená, ale i kulatá (kruhová) a obdélníková (u obytných domů)
  • vrcholná a pozdní více zdobená než raná
  • památky:
    • Notre Dame (Paříž) – největší gotický kostel na světě
    • dóm sv. Štěpána (Vídeň)
    • chrám sv. Víta (Praha)
    • chrám sv. Barbory (Kutná hora)
    • Petrov, kostel sv. Jakuba (Brno)
    • kostel sv. Mikuláše, kaple sv. Václava (Znojmo)
    • v Remeši, Amiensu, Kolínu nad Rýnem

 

sochařství

  • bylo těsně přimknuto k architektuře
  • tématika:
    • biblické postavy
    • svatí
    • panovníci
    • jiní významní lidé
    • Madona – nejtypičtější, čerpá se z francouzského lidového řezbářství
  • nedokonalá anatomie
  • protáhlost postav
  • dvojité esovité prohnutí – z profilu i zepředu
  • materiál – kámen, dřevo – polychromovaly se
  • Madona
    • samotná = krásná
    • s Ježíškem = milostná
    • s mrtvým Ježíšem = pieta

 

malířství

  • tématika obdobná jako u sochařství – scény z bible a jiné portréty
  • opět protáhlost postav a nedokonalá anatomie
  • pestrá barevnost
  • není dobře vyjádřen prostor, jsou plošné (perspektiva neexistovala)
  • barvy – temperové s různými emulzemi
  • malovalo se na dřevěné desky (oltářů), plátno
  • mozaika, fresková malba
  • převážně anonymní autoři, jména pouze náhodně, i u sochařství
    • mistr: Třeboňský, Vyšebrodský, Oplakávání ze Žebráka, Pavel z Levoče (sochařství)
      • Theodorik – zdobil kapli Sv. kříže na Karlštejně – přes 100 portrétů svatých podle obyčejných lidí






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: