Umělecké směry 20. století – Přehled

 

   Otázka: Umělecké směry 20. století – Přehled

   Předmět: Dějiny umění

   Přidal(a): chikita

 

Umělecké směry 20. století:

  • Realismus
  • Impresionismus
  • Postimpresionismus
  • Neoimpresionismus, Pointilismus, Divizionismus
  • Symbolismus
  • Abstrakce
  • Fauvismus
  • Kubismus
  • Expresionismus
  • Secese

 

Realismus (podobná slova: realita, reálný= vycházející ze skutečnosti)

  • Charakteristické znaky: 
    • objektivně, bez iluzí a fantazie
    • zachycení dokonalé fyzické reality, často jde až o dokonalé naturalistické kopii skutečnosti
    • pravdivě, bez idealizace, měli zájem o konkrétní všední skutečnost
    • soustředění na život bohatých a spokojených lidí nebo historických osob
  • Představitelé: 
    • Soběslav Hippolyt Pinkas: Stařec a smrt (1863)
    • Dělníci na Montmartru (1858)
    • Karel Purkyně. Umělcovy děti (1868)
    • Antonín Chitussi: Pohled na Paříž z Montmartru (1887) 
    • Barbizonská škola: T. Rousseau: Kamenný most u Meudonu (1834)
    • Ch.-F. Daubigny: Kérity le Vareck (1867)
    • G. Courbet: Žena s kvítím na klobouku (1857)
  • Datace: 
    • Francie: 30.-60.léta 19.století
    • Čechy a zbytek Evropy: 50.-80.léta 19.století

 

Impresionismus (I´impression = franc. dojem)

  • Charakteristické znaky:
    • Reakce na ateliérovou malbu, jeho cílem je malba v přírodě pokouší se zachytit okamžitou atmosféru dané chvíle, okamžik duševního rozpoložení, ztracení detailu, rychlá práce
  • Představitelé: 
    • C. Monet: Dámy v květinách (1875)
    • C. Pissarro: Zahrada ve Val Hermeil (1880)
    • A. Renoir: Milenci (1875)
    • Antonín Slavíček: Zahradní zeď (1900)
  • Datace:
    • Francie: konec 60.let 19.století – 1886
    • střední Evropa: konec 80.let až do konce 19.století a i přes

 

Postimpresionismus (post=lat. po, následný)

  • Charakteristické znaky: 
    • nelogické
    • deformace tvarů přímo závisí na osobnosti umělce
    • Základní prvek= skvrna
    • nešlo o snahu zachytit předměty v tradičním pojetí světla a stínu tvůrčí osobnost
    • jasné a ploché barvy
  • Představitelé: 
    • P. Gauguin: Útěk (1902)
    • V. van Gogh: Zelené obilí (1889)
    • H. de Toulouse-Lautrec: Moulin
    • Rouge (1892)
    • P. Cézanne: Dům v Aix-en-Provence (1885-87)
  • Datace: 
    • 1880-cca 1905

 

Neoimpresionismus (neo=řec. nový)

Pointilismus (le point=franc. bod)

Divizionismus (diviser=franc. dělit, rozdělit)

  • Charakteristické znaky:
    • dojem mnoha různých barev
    • technika založena na schopnostech vnímání oka a mysli
  • Představitelé: 
    • G. Seurat: Přístav v Honfleur (1886)
  • Datace: 
    • 1884-cca 1900

 

Symbolismus (symbolon=řec. poznávací znamení)

  • Charakteristické znaky:
    • znázorňuje ideu, vyjádření pomocí tvarů, syntetické = tvary
    • obecný význam
      subjektivní, dekorativní, emotivní
  • Představitelé: 
    • A.Rodin: Sv. Jan Křtitel (1878)
    • J.Preisler: Černé jezero (1904)
    • M. Švabinský: Chudý kraj (1900)
  • Datace:
    • Svět: (1885-1905)
    • Čechy: (90.léta 19.století do roku 1915)

 

Abstrakce (l´abstraction=franc. neskutečnost, nereálnost)

  • Charakteristické znaky:
    • nekonkrétní, neobjektové, nefigurativní, někdy označované i jako čisté umění
  • Představitelé: 
    • F. Kupka: Dvoubarevná fuga (1912)
    • V. Preissig: Kruhy (1936)
  • Datace: 
    • Svět: (po roce 1911)

 

Fauvismus (le fauve=franc. šelma)

  • Charakteristické znaky:
    • sytost barev, barevné plochy, zjednodušování linie, změna perspektivy a pojetí barev, osvobozovali se od tlumených barev a akademických tradic
  • Představitelé: 
    • H. Matisse: Joaquina (1910)
  • Datace: 
    • Francie: (1904-08)

 

Kubismus (le cube = franc. kostka)

  • Charakteristické znaky:
    • zobrazení předmětu z mnoha úhlů současně
    • zobrazovaný předmět byl rozkládán na nejjednodušší geometrické
    • tvary ty byly pomocí fantazie skládány do obrazu
    • deformované
    • počítali i s další dimenzí nekonečnem
  • Představitelé: 
    • P. Picasso: Klarinet (1911)
    • G. Braque: Housle a klarinet (1912)
    • E. Filla: Salome (1912)
    • O. Gutfreund: Kubistické poprsí (1913-14)
  • Datace: 
    • Francie: (1907-08) přípravná fáze (1909-11) analytický kubismus
    • Čechy: (1911-14)

 

Expresionismus (expressio=lat. výraz)

  • Charakteristické znaky: 
    • vnitřní psychické stavy, projevuje se deformací barev a tvarů
    • melancholie, smutek
    • protiklad světla a stínu
    • používali čisté barvy, nesnažili se o perspektivu
  • Představitelé: 
    • E. Munch: Tanec na břehu (1900)
    • O. Kokoschka: Podobizna básníka A. Ehrensteina (1913-14)
    • Emila Filla: Čtenář Dostojevského (1907)
    • Bohumil Kubišta: Hráči (1909)
  • Datace: 
    • (1900-14) Německo: (1905) skupina Die Brücke (1911) skupina Der Blaue Reiter
    • Čechy: (1907) skupina Osma

 

Secese

  • Charakteristické znaky: 
    • soulad s lehkostí a ladností zobrazených témat, využívala ornamentálnost přírodních tvarů: siluet stromů a listů, leknínů, mořských vln a rozevlátých ženských vlasů
    • motivy obrazů -tiché balady a tajemná erotika
    • harmonie myšlenek, citů, linií, proporcí a jemných bare
  • Představitelé: 
    • Alfons Mucha: Zvěrokruh
  • Datace: 
    • 90.léta 19.stol.






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: