Sónický sloh – hudební výchova

 

   Otázka: Sónický sloh

   Předmět: Dějiny hudby/Hudební výchova

   Přidal(a): houmeleta

 

 

SÓNICKÝ SLOH (Hudba 2. poloviny 20. století a 21.století)

A) Dodekafonismus

B) Hudba elektroakustická

C) Aletorní a témbrová

 

Ad. A)

  • měla až seintistický charakter
  • užívalo se permutací, rotací, kontarotací, interpolací
  • nehovoří se o melodii, harmonii a rytu, ale o technických parametrech zvuku
  • objevují se série tónových délek, dynamiky a nástrojových barev
  • tzv. technika multiseriální
  • pokud je organizováno vše, jedná se o tzv. „totální organizaci“
  • o vzniku se zasloužila II. Vídeňská škola

 

Ad. B)

  • znamenala další rozvoj hud. oblastí
  • Rozmach techniky, obohacování zvuku, obdiv patří strojům, jejich rytmu, ruchu, velkoměst, modernímu sportu a novému životu. Tempu, které určil futurismus
  • r. 1906- vynález elektronky- rozvoj elektroakustiky( gramofony, magnetofony, cd..)
  • představitelé: Karlheinz Stockhausen- Studie, Zpěv mladíků, Kontakty

Herbert Aymert- Epitaf pro Eikichi a Kubujanu

Josef Malovec- Výhybka

 

Ad. C) 

  • Aletorní – nový sónický styl, reprezentovaný hudbou témbrů ( barev) a sónických ploch (zvukově- barevných ploch)
  • jakási řízená nahodilost, Alea – hrací kostka, jejíž vrhání vede k náhodným výsledkům
  • představitelé: John Cage, Pierre Boules- Kladivo bez pána

Karlheinz Stockhausen- Míry času, Kontakty

 

Témbrová  –    zvuk, barva, barevnost

  • považujeme ji za pokračování impresionismu
  • někdy se uvádí jako neoimpresionismus, ale je to mírně nepřesné, protože témbrová hudba používá jak krásné tóny tak tónové clastry ( tj. náhodný souzvuk), šumy a hluky
  • zvuk se neváže na melodiku a harmonii
  • využívá se mikrointervaly a glissandových linií






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: