Raná renesance v Itálii – dějiny umění

 

   Otázka: Raná renesance v Itálii

   Předmět: Dějiny umění

   Přidal(a): johnyone

 

RANÁ RENESANCE V ITÁLII

  • Vznikla v 15.stol., v 16.stol. se rozšířila do celé Evropy
  1. ZNOVU ZROZENÍ ANTICKÉHO UMĚNÍ
  2. HISTORICKÉ OBDOBÍ
  3. SLOH ITALSKÉHO UMĚNÍ 15.STOL. A 16.STOL.

 

HUMANISMUS

  • Nezabývá se náboženstvím, ale člověkem a jeho pozemským životem
  • Základem je víra ve schopnosti člověka
  • Je zaměřen na vědu, umírání, přírodu a člověka
  • Průkopníci (literáti) D. ALIGHIERI, F. PETRARCA, G. BOCCACCI

 

HISTORICKÝ VÝVOJ ITÁLIE

  • V 15.stol. byla Itálie roztříštěna na mnoho států a státečků
  • Ty spolu vzájemně soupeřily

 

Nejvýznamnější se postupně staly:

FLORENCIE

  • Kolébka renesance vládnul zde mocný rod MEDICEJSKÝCH

 

BENÁTSKÁ REPUBLIKA

  • Bohatství získala díky zámořskému obchodu

 

VÉVODSTVÍ MILÁNSKÉ

  • Rod Sforzů

 

VATIKÁN

Znaky renesančního umění:

  • Kladl důraz na člověka, lidský kultuře a pozemský život
  • Umění se vrací k antické kultuře
  • Umění se začínají i vědecké poznatky (matematika-perspektiva, anatomie-zvládnutí figury)
  • Realismus – snaha o reálné zachycení člověka a přírody
  • Nové náměty – přibývají scény ze všedního života
  • Renesance se snaží o harmonii, soulad, rovnováhu a vyváženost proporcí ve všech uměleckých oborech

 

PERIODIZACE

  • TRECENTO- 14.stol. počátky renesance ve Florencii
  • QVATROCENTO- 15.stol. raná renesance
  • QVINTOCENTO- 1 500-1 520 vrcholná renesance
  • MANÝRISMUS- 1 520-1 590 pozdní renesance

 

Architektura

RANÁ RENESANCE

  • druhy A přejala z gotiky – SAKRÁLNÍ –kostely a SVĚTSKÉ – domy
  • Hrady jsou nahrazeny pohodlnějšími zámky, jejich součástí byly zahrady, fontány, sochy…

 

Nové prvky v A:

  • Stavby jsou horizontální
  • Mají působit dojmem rovnováhy a harmonie
  • Uplatňuje se lidské měřítko
  • Ve výzdobě se opakují stejné prvky
  • Hodně prosvětlený prostor

 

Konstruktivní prostředky

  • Sloupy, pilíře
  • Kupole (valená klenba)
  • Ozdoby- RUSTIKY- hrubě opracované kamenné kvádry, vystupují z povrchu staveb SGRAFITA- dvoubarevná omítka (většinou černá a bílá)
  • Vyškrabované ornamenty typické je psaníčko
  • Domy zdobí falešný štíty – ARKÁDY
  • Zastřešený prostor vzdušný, nesený sloupy
  • Materiál – kámen, cihly, různobarevný mramor

 

Filippo Brunelleschi 1377-1446

  • Architekt, teoretik, zlatník a sochař
  • Studoval v Římě antické památky
  • Působil ve Florencii

 

Dílo:

KUPOLE FLORENSKÉHO DÓMU

  • Osmiboká, dvouplášťová, ø42m
  • Stavěná bez vnějšího lešení

 

NALEZINEC NEVIŇÁTEK

  • Sirotčinec
  • Arkádový dvůr

 

KOSTEL SAN LORENZO

  • Trojlodní bazilika
  • Pro rodinu Medici

 

PALÁC PITTI

  • Největší palác ve Florencii

Leone Battista Alberti 1404-1472

  • Ovlivnila ho římská architektura
  • Stavby monumentální, masivní a zdobené

 

Dílo:

PALÁC RUCCELAI

  • Ve Florencii, třípatrový

 

KOSTEL SANTA MARIA NOVELA

  • Ve Florencii
  • Nové řešení štítu – voluty – používali se v renesanci a baroku

 

KOSTEL SAN ANDREA

  • V Mantově
  • Připomíná baroko

 

Sochařství

  • Navazuje na gotické sochařství
  • Přetrvává gotická výzdoba kostelů, oltářní sochy, náhrobky

 

Renesance přidala:

  • VOLNOU SOCHO A SOUSOŠÍ
  • Dávaly se do parků a zahrad, do interiéru, na náměstí, ke kašně …

 

Náměty:

  1. NÁBOŽENSKÉ (Ježíš, Mojžíš, sv. Jiří…)
  2. MYTOLOGICKÉ (Venuše, Marz, …)

 

ROZVÍJÍ SE SOCHAŘSKÁ PODOBIZNA

  • Hlava
  • Busta
  • Celá postava
  • Jezdecký pomník

 

TECHNIKY

  • Kamenosochařství (mramor)
  • Kovolijectví (bronz)
  • Terakota s glazurou (pálená hlína s barevnou glazurou)

 

NÁMĚTY

  • Realistické zobrazení lidských těl v přirozených proporcích, postojích a pohybech
  • Vzorem byla antika

 

Lorenzo Gniberti 1378-1455

  • Významný sochař, působil ve Florencii
  • Zvítězil v soutěži na SEVERNÍ DVEŘE florentského baptisteria – zobrazil zde náměty z NOVÉHO ZÁKONA (bronzové reliéfy)
  • Poté dělal i VÝHODNÍ DVEŘE, byli ještě populárnější
  • Náměty ze STARÉHO ZÁKONA
  • Přezdívka RAJSKÁ BRÁNA
  • Bronzové reliéfy 80x80cm, původně pozlacené
  • Dosáhl téměř 3D – postavy vepředu nejplastičtější, 2. Plán – méně výrazný pozadí velmi jemné
  • Kolem dveří je rám s hlavicemi svatých a autora
  • Samostatné sochy 14 POSTAV SVĚTCŮ PRO KOSTEL OR SAN MICHELLE (Florencie)
  • Např.: SV. MATOUŠ, SV. ŠTĚPÁN
  • Ve stáří napsal svůj životopis – nejstarší dochovaný život umělce

 

Donatello 1386-1466

  • Nejvýznamnější sochař rané renesance
  • Vyučil se u Ghibertiho
  • Studoval přírodu a antické sochy
  • Údajně provedl i první pitvy (pod ochranou rodu Medici)

 

Dílo:

DAVID

  • Jinošský
  • Bronzový akt v životní velikosti od dob antiky

 

SV. JIŘÍ

  • Ideální představa rytíře
  • Pro kostel OR SAN MICHELLE

 

NÁHROBEK PAPEŽE JANA XXIII. (23.)

SOCHY PRO FLORENSKOU KAMPANILU

  • Věž – zvonice
  • HABAKUK
  • JEREMIÁŠ
  • ABRAHÁM

 

SOUSOŠÍ JUDITA A HOLOFERNES

  • Zobrazení idey sebeobětování

 

SOUSOŠÍ MÁŘÍ MAGDALÉNA

ZPĚVÁCKÁ TRIBUNA

  • Ve Florentském dómu

 

JEZDECKÝ POMNÍK V PADOVĚ KONDOTIÉR GATTAMELATTA

Andrea del Verrochio 1436-188

  • Mnohostranný umělec vytvářel sochy i šperky
  • Např.: navrhoval přilbice pro Medicejské

 

Dílo:

DAVID (kostel OR SAN MICHELLE Florencie)

KRISTUS A SV. TOMÁŠ (kostel OR SAN MICHELLE Florencie)

JEZDECKÝ PORTRÉT KONDOTIÉRA COLLEONIHO

  • Jezdec má krutou tvář
  • Jednou rukou ovládá koně, kůň má bohatě zdobený postroj a jezdec brnění

 

Luca della Robbia 1399-1482

  • Pracoval s glazovanou keramikou
  • Velmi oblíbený
  • Zpočátku tvořil basreliéfy na nich bílé postavy s modrým pozadím
  • Později přidal žlutou a zelenou
  • Uměla to jen jeho rodina, která na tom zbohatla

 

Dílo:

MADONY

ZVĚSTOVÁNÍ

ZPĚVÁCKÁ TRIBUNA

  • Ve Florentském dómu
  • 10 keramických desek , na kterých jsou zpívající a tančící děti s hudebními nástroji

 

Jacopo della Quercia 1364/74-1438

Dílo:

VEŘEJNÁ KAŠNA

  • Náměstí v Siéně

 

RELIÉFY STARÝ ZÁKON

  • V kostele SAN PETRONIO v Bologni

 

Malířství

  • Nově se ve velké míře používá OLEJOMALBA
  • Ta umožňuje jak lazurní malbu (průhledné vrstvy) tak krycí malbu
  • Maluje se na plátno
  • V obrazech se stále více uplatňuje krajina, osamostatnila se až v 16.stol.

 

NOVÝ IDEÁL KRÁSY:

  • Člověk tělesně i duševně rozvinutý
  • Harmonická příroda
  • Přirozený pohyb
  • Akty
  • Obraz je vnímán jako okno do světa
  • Kompozice – zásadou je symetrie a kompoziční formou je rovnostranný trojúhelník
  • Vzniká kult umění – počátek sběratelství, zakládají se první soukromé sbírky (soch, obrazů, grafik,…)

 

Masaccio (mazačo)  1401-1428

  • Vlastní jméno Tomasso
  • Zabit za neznámých okolností

 

Dílo:

1) Deskové obrazy

UKŘIŽOVÁNÍ

TRŮNÍCÍ MADONA

  • Maloval temperami

2) Fresky

 

FRESKY V KAPLI BRANCACCIŮ (brankáčů)

  • Součást Florentského kostela SANTA MARIA DEL CARMINE
  • Zobrazují život Krista a sv. Petra
  • Vytvořil nové pojetí lidské postavy a prostoru
  • Těla modeluje světlem a stínem
  • Zobrazuje lidi realisticky
  • Výjev Vyhnání z ráje – první renesanční akt muže a ženy

 

Další malíři:

Fra Angelico

  • Fra – farář
  • Angelico – andílek
  • Dominikán nazývaný podle svých maleb půvabných andělů
  • Práce v klášteře SAN MARCO

 

Paolo Uccelo

  • Obrazy bitevních scén

 

Filippo Lippi

  • Farář
  • Maloval líbezné madony
  • Jako první maloval obrazy kruhového formátu TONDO

 

Domenico Ghirlandaio

  • Malíř, učitel Michelangela
  • Fresky ze života Panny Marie (kostel SANTA NOVELA Florencie)

 

Sandro Botticelli 1415-1510

  • Původně vyučený zlatník, který byl významnějším kreslířem než malířem
  • Pro své práce čerpal náměty z tehdejší literatury a z antické mytologie
  • Vytvořil nový idealizovaný typ ženy
    • ŠTÍHLÁ
    • ÚZKÝ OBLIČEJ A SMUTNÉ OČI, KTERÉ JSOU POSAZENÉ DALEKO OD SEBE
    • DLOUHÝ KRK
    • ČASTO NEPŘIROZENÝ POSTOJ
  • Vysoce si ho vážili malíři v Secesi

 

Dílo:

KLADENÍ TŘÍ KRÁLŮ

  • Podobizny členů rodiny Medicejských

 

ZROZENÍ VENUŠE

  • Bohové větrů Zefýr a Chlóris ženou ke břehu lasturu s nahou Venuší
  • Na břehu ji čeká Héra s pláštěm, aby zakryla její nahotu

 

PRIMAVERA (- JARO)

  • Pomerančový háj
  • Uprostřed stojí Venuše
  • Nad ní vypouští šíp Amor na Merkura
  • Tančí tam 3 Grácie
  • Kráčí tam Flóra
  • Zefír pronásleduje Chlóris

 

VENUŠE A MARZ

MADONA S MEDAILÍ

  • Portrét neznámého šlechtice x zlatníka

 

Piero della Francesca 1416/17-1492

  • Autor teoretického spisu o perspektivě
  • Zaměřil se na problém barvy a světla v obraze
  • Své postavy zasazuje do realistických krajin

 

Dílo:

LEGENDA O SV. KŘÍŽI

  • Cyklus fresek v kostely SAN FRANCESCO (Arezzo)
  • Poprvé je zde zobrazen noční výjev (postava světlem ozářeného služebníka na temném pozadí)

 

Obrazy:

KRISTŮV KŘEST

  • Poprvé jsou stejně důležité postavy i krajina

 

BIČOVÁNÍ KRISTA

  • Nové pojetí perspektivy – Kristus není v centru obrazu ale vlevo vzadu (pohled nám k němu dovede architektura)

 

PODOBIZNA URBINSKÉHO VÉVODY

  • Vévoda je z profilu a má vyseknutý kořen nosu
  • Párovým obrazem je portrét jeho manželky

 

Giovanni Bellini 1430-1516

  • Patří do benátské školy
  • Používá výrazné linie a studené barvy (malba temperami)
  • Když začal používat olejové barvy, změnil styl tvorby
  • Stal se dvorním benátským malířem a byl jím 30let
  • Mezi jeho žáky patřil Giorgione a Tizian

 

Dílo:

TRŮNÍCÍ MADONA MEZI SVĚTCI

DÓŽE LOREDANO LOREDAN

  • Starosta Benátek
  • Významná osobnost tehdejší doby
  • Má svěží pleť, která kontrastuje s chladnými barvami bohatě zdobeného oděvu

 

VENUŠE (TOALETA DÁMY)

  • Kombinuje 3 základní prvky obrazu:
  • INTERIÉR (stěna a lůžko)
  • EXTERIÉR (průhled do krajiny)
  • PORTRÉT (akt mladé ženy)

 

Andrea Mantegna 1431-1506

  • Malíř silně ovlivněny antikou
  • Často zpracovává mytologické témata
  • Využívá iluzivní malbu, kterou nastudoval v Pompejích

 

Dílo:

FRESKY VE SVATEBNÍ MÍSTNOSTI V MANTOVĚ

  • V paláci Ducali, náměty z každodenního života rodiny Gonzagu
  • Zde využil iluzivní malbu (průhledy do dalších místností)

 

OBRAZ MRTVÝ KRISTUS

  • Realistický zobrazení mrtvý Kristus, malíř využil velké perspektivní zkratky
  • Šokoval tehdejší společnost
  • Divák vidí rány na chodidlech a na rukách, propadlé břicho, mrtvolná pleť

 

SVATÝ ŠEBESTIÁN

  • Zobrazuje krásný mužský akt prostřílený šípy jen pár kapek krve – světec
  • Trosky klasických antických staveb






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: