Klasicismus – maturitní otázka

dějepis

 

   Otázka: Klasicismus

   Předmět: Dějepis

   Přidal(a): Linda Kruntorádová

 

 

Klasicismus

  • je to umělecký sloh od druhé pol. 18.stol a začátek 19. stol. (1780 – 1830)
  • Klasicismus – je v podstatě historismus – jde o napodobování starých uměleckých slohů minulosti (jde o krizi umění, měšťané si nejsou schopni vytvořit sloh nový, vlastní).
  • Klasicismus – je návrat k antice (přes renesanci)
    • šlo o obnovení klasického antického umění (vše je v protikladu dynamickému baroku)

 

Jiné styly

  • Romantismus – návrat ke gotice)P
  • seudorenesance (novorenesance) – návrat k renesanci
  • Pseudobaroko (novobaroko) – návrat k baroku
  • A další…….

 

Součástí tohoto období je Empír.

  • EMPÍR – z francouzského EMPIRE – CÍSAŘSTVÍ
  • císařský sloh za vlády Napoleona Bonaparte (začátek 19. stol.)
  • je v protikladu proti zdobnému rokoku – stavby jsou přísně souměrné
  • geometrické tvary
  • střídmá zdobnost (výzdoba se soustředí v tympanonu)
  • objev Egypta – zájem, jeho prvky ovlivňují tvorbu nábytku…

 

ARCHITEKTURA

  • Staví se architektura navazující na antické řády (oblíbený je korintský)
  • V této době dochází k vykopávkám v římském městě Pompeje – inspirační zdroj
  • Architektura má jednoduchý tvar
  • Architektura se zesvětšťuje
  • Upřednostňují se přímky

 

Zahrady – oblíbené jsou anglické zahrady

  • jde o uspořádání keřů a stromů tak, aby tvořily malebné pohledy
  • krajina je ale uměle koncipovaná
  • součástí krajiny se stávají minarety, umělé vodopády, umělé zříceniny….

 

FRANCIE

  • Francie se stala vedoucí země klasicismu. Již v době baroka se zde nejvíce uplatňovalo klasicistní baroko.
  • Jde o vládu Ludvíka VI. (byl popraven s manželkou Marií Antoanetou) a obdobím Velké francouzské revoluce.
  • Zde se také v architektuře uplatňuje Empír (Napoleonův sloh)
  • PANTEON – pohřebiště významných francouzských osobností – Hugo, Zola, Voltaire, Dumas….., je postaven na půdorysu řeckého kříže, má kupoli a portikum (předsíň)
  • VÍTĚZNÝ OBLOUK NA NÁMĚSTÍ ÉTOILE V PAŘÍŽI – inspiruje se římským vítězným obloukem, byl postaven Napoleonem na oslavu svého vítězství u Slavkova
  • VENDOMSKÝ SLOUP – pamětní sloup, napodobuje římské vítězné sloupy, nechal ho vztyčit Napoleon na počest vítězství bitvy u Slavkova. Je zakončený sochou Napoleona. Trajánův sloup v Římě je mramorový, tento kamenný pobitý bronzovými pláty. Uvnitř je schodiště.

 

ČECHY

  • V Čechách se zakládají nová města (Mariánské Lázně), nové parky (Lednicko-valtický areál), ve městech se staví první činžovní domy.
  • STAVOVSKÉ DIVADLO (HRABĚCÍ NOSTICOVO, TYLOVO) – jedna z prvních klasicistních staveb v Čechách určená pro širokou veřejnost.
  • DŮM U HYBERNŮ – vznikl přestavbou kostela, dnes je zde divadlo – má empírové průčelí
  • ZÁMEK KAČINA – nejvýznamnější empírový zámek v Čechách

 

DALŠÍ STÁTY

  • KAPITOL VE WASHINGTONU – místo schůzí sboru Spojených států amerických
  • BRANIBORSKÁ BRÁNA V BERLÍNĚ – připomíná propyláje na Athénské akropolis, nahoře je kvadriga – čtyřspřeží, představuje bohyní vítězství, která jede na voze, ten táhnou čtyři koně.

 

SOCHAŘSTVÍ

  • Navazuje na antické sochařství. Oblíbené jsou sochy antických bohů, kam se přidá portrét současné osoby.

 

ANTONIO CANOVA (1757 – 1822)

  • Ital- svým dílem navázal na antické sochařství, sám také tvoří z mramoru
  • vytváří sousoší a sochy s mytologickými náměty – AMOR A PSYCHE, VENUŠE A MARS …., byl považován za obnovitele antické krásy
  • stal se osobním sochařem napoleona a jeho rodiny, kde je výrazně idealizoval a stylizoval do podob antických hrdinů
  • PAOLINA (SESTRA Napoleona)– jako VENUŠE
  • NAPOLEON JAKO HÉROS

 

MALÍŘSTVÍ

  • Klasicistní malba nemůže navazovat na antickou malbu, protože se téměř žádné antické památky nedochovaly a vykopávky v Pompejích jsou v začátcích.
  • Inspirují se antickým sochařstvím
  • V tomto období je kladen důraz na kresbu, barva pouze koloruje
  • Malují se hlavně monumentální antické náměty a historické scény.
  • Portréty

 

JACQUES-LOUIS DAVID (1748 – 1825)

  • Francouz
  • Zakladatel klasicistní malby
  • Dvorní Napoleonův malíř – portrétuje ho, zachytil významné události v jeho životě (korunovaci)
  • Jeho tvorba je založená na obrysové kresbě a plastické modelaci
  • Maluje náměty z řeckých a římských dějin nebo mytologie
  • Maluje portréty
  • Při tvorbě antických námětů studuje antickou historii, nechává si vyrobit antický nábytek, modelům nechává šít antické modely, o věrnost antice se snažil ve všech detailech..
  • Jeho obrazy byly považovány za velmi věrohodné (nejvíce antické – naplněné pravým antickým duchem)
  • Kritika jeho akty na obrazech označila za neúnosné a urážející stud
  • ÚNOS SABINEK
  • ZAVRAŽDĚNÝ MARAT
  • NAPOLEON PŘECHÁZEJÍCÍ ALPY

 

JEAN-AUGUSTE-DOMINIQUE INGRES (1780 – 1867)

  • je považován za největšího kreslíře světového malířství
  • maluje náměty ve své době oblíbené – mytologické, historické, byl vynikající portrétista
  • maluje akty, ve kterých oslavuje krásu ženského těla – TURECKÁ LÁZEŇ

 

FRANCISCO DE GOYA (1746 – 1828)

  • Španěl
  • Patří mezi největší světové malíře
  • Někdy je považován za zakladatele moderního umění (čerpá z něho impresionismus i expresionismus) – maluje fantaskní vize
  • Svou expresivností je protipól k Davidově tvorbě
  • Začínal jako návrhář gobelínů, postupně se stal královským malířem
  • Když ho ranila mrtvice a ztratil sluch, výrazně to ovlivnilo jeho dílo. Stal se mnohem vnímavější na dění kolem sebe (inkvizice, válka…), dílo je expresivnější
  • Vytváří několik grafických cyklů:
    • HRŮZY VÁLKY – drsné realistické scény mučení, otřesným způsobem vylíčil brutality spojené s válkou vedenou Napoleonem
    • ROZMARY (CAPRICHOS) – poukazuje na nešvary morálky církve, společnosti..80 listů, lidské bytosti podobné zvířatům, popraviště, čarodějnice…staženo inkvizicí…
    • BÝČÍ ZÁPASY
  • POPRAVA POVSTALCŮ 3.5. 1808 V MADRIDU
  • RODINA KRÁLE KARLOSE IV. – jde o oficiální portrét královské rodiny, má však rysy karikatury
  • ČERNÉ MALBY – na konci života se stáhl do ústraní, svůj dům si vyzdobil černými malbami – náměty mytologické, čarodějnictví – jde o brutální výjevy, převládají tmavé odstíny
  • SATURN POŽÍRÁ SVÉ DĚTI

 

KRAJINOMALBA – ANGLIE

  • Anglie navazuje na holandské krajiny, kdy v obrazech převládá světlo, atmosféra

 

WILIAM TURNER (1775 – 1837)

  • ve svém déle se zaměřil na zemi, moře, vzduch, slunce, oblaka – svým dílem předjímal impresionisty
  • s oblibou zpracovával světelné efekty na moři a na obloze
  • postupně se odpoutal od pevného tvaru
  • mezi první impresionistická díla patří DÉŠŤ, PÁRA A RYCHLOST – zachycuje zde zrakový vjem, obrysy se ztrácejí, používá dělený rukopis, jde o první zobrazení moderní techniky na obraze
  • – když maloval bouři na moři – nechával se připoutat ke stožáru

 

JOHN CONSTANBLE (1776 – 1837)

  • snažil se věrně zachytit skutečnou krajinu
  • maluje děleným rukopisem a snaží se zachytit atmosféru
  • nejslavnější obraz – VŮZ NA SENO






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: