Baroko, barokní hudba

 

   Otázka: Baroko, barokní hudba

   Předmět: Dějepis

   Přidal(a): migodo

 

Baroko

– nejokázalejší a největší období

– jako první termín „baroko“ použil švýcarský historikJacobBürghart – ve smyslu „zdivočela renesance“

– baroque -z francouzštiny – podivné, absurdní, groteskní

– báros – z řečtiny – tíha, hojnost, přeměna v dekoru

-barocco – z portugalštiny – nepravidelná perla ->nejčastěji používáno

– vychází z manýrismu

– jeho kolébkou je Itálie

– uplatnění nalézá ale i ve Španělsku, v Portugalsku, v Nizozemí, ve středu Evropy, v Americe, v Brazílii, v Mexiku

– vzniklo někdy v 2. pol. 16. století

– 3 fáze:

  • raná (16. – 17. století)
  • vrcholná (konec 17. století – do konce 1. pol. 18. století – 1680-1740)
  • pozdní (40. – 90. léta 18. století – někdy se zpodobňuje s rokokem)

 

– poslední univerzální sloh – zasahuje téměř do všech aspektů života, nejen do sochařství, malířství, architektury, ale i do literatury, hudby, odívání, atd.

– baroko se snaží o znovunastolení mravních křesťanských zákonů, snaha postavit se renesanční anarchii

– baroko vnáší do umění rozruch, pohyb a neklid

– postupuje s vývojem lidstva, poprvé se tříští a více směrů

– 3 směry:

  • realistický – Caravaggio: Večeře v Emauzích
    • biblický námět, realisticky zobrazené postavy
    • temnosvit – důležití místa jsou nasvícená, zbytek vystpuje z temna
    • okázalost, gesta
    • propracované motivy
    • Ježíš s poutníky
    • označení poutníků – mušle

 

  • klasicistní – Nicolas Poussin: Svatá rodina na schodech
    • biblický námět, antické vyobrazené krajiny
    • trojúhelníková a dokonalá kompozice (nic nevybočuje)
    • navazuje na vrcholnou renesanci
    • rozumové uspořádání – klasicistní
    • náznak temnosvitu, žádné velké průhledy do krajiny
    • propracování dramatické okázalosti
    • typické pro Francii
    • všechno má přesná pravidla

 

  • dynamický – Rubens: Mučení sv. Livinia
    • biskup, jenž nechtěl prozradit svá tajemství
    • anatomická nadsázka
    • výjev zachycuje nejvypjatější okamžik, kdy vrazi vytrhly Liviniovi jazyk z úst a hází jej psovi – na nebi se již chystá odplata – andělé drží blesky a hromy, přináší světci trnovou korunu

 

– celkové znaky: útok na smysly, útok na racionalitu a rozum diváka, divadelní efekty, iluze, architektonický ráz

– staví se proti racionalismu – odklání se od přírody

– mystično, tajemno

-ponižuje – ukazuje malost člověka

– naprostý opak renesance

– jde do hloubky

 

Baroko, to je něco pro oko.“

 

Malířství

– velké období

– objevují se zde všechny 3 směry, všechny tendence se prolínají

– nástěnné malby, fresky, závěsné obrazy

– náměty – náboženské motivy, biblické příběhy, alegorie, historické náměty

– poprvé se objevuje krajinomalba, zátiší – 1. Caravaggio, studie materiálů

– šerosvit nahrazen temnosvitem – nasvícení důležitých věcí, méně důležité věci – v temnotě

– kompozice – šroubovitá, prostorová, dynamická, roztančená

– iluzivní perspektiva – začíná se používat matematika – propočítávání

– perspektivní výtvarná zkratka – vyšroubované postavy v divokých kompozicích

– zrcadlo – odrazy ve skleněných výplních

– na stěnách další obrazy, různé prostory v jiných prostorách

– iluzivní, teatrální, okázalé

– architektonický ráz – neexistující architektura

– Francie, Itálie – malířství, sochařství, architektura – rozvíjejí se vyváženě

– Španělsko, Holandsko – velmi převládá malířství

 

Francie

Nicolas Poussin(1594 – 1665)

-měl smysl pro antickou renesanci

– žil v Římě

– raná tvorba – radikální, později pouze klasicistní

– tvůrce heroické krajiny – vycházela z antiky

  • Svatá rodina na schodech
    • Francie
    • klasicistní
    • typická trojúhelníková kompozice
  • Únos Sabinek
    • příběh z dob zakládání Říma – Římané si potřebovali zajistit další pokolení, pozvali všechny okolní kmeny a Sabinky unesli
    • architektonický ráz, zobrazená antická architektura
  • Říše flóry
    • dokládá jeho oblibu v antice
  • Zima
    • čtyři roční období, příběhy ze Starého zákona
    • vyobrazení biblické potopy

 

ClaudLorrain (1600 – 1682)

– nejvýznamnější a nejslavnější francouzský krajinář

– působil také v Itálii

– historické náměty

 

  • Západ slunce nad přístavem
    • vodní hladina – malířsky ještě neprobádána
    • studie světla
    • historický námět, zasazení do přístavu
    • Nalodění Kleopatry v Tarsu
      • antická architektura
      • přístav, lodě

 

Španělsko

– hl. slovo má církev

– dominantní – realistický směr

– někdy až naturalismus

 

Diego Velazquez (1599 – 1660)

– světový malíř

– zástupce královského dvora

– působil zejména v Madridu

– cestoval i do Itálie, kde získával inspiraci

– vynikající portrétista – realistické zobrazení tváře, přesná charakteristika osobnosti

– vyobrazoval handicapované členy královského dvora

– prosadil tím tak jiný pohled zobrazování

 

  • Filip IV.
  • Jean de Calabazas
  • různé portréty handicapovaných
  • Předání klíčů od pevnosti Breda
    • historická událost
    • gesto
  • Sebastian de Morra
    • šašek a trpaslík
  • Dvorní dámy = Las Meninas
    • 1656
    • obrovské plátno, jemuž se věnovalo mnoho lidí
    • vrcholné dílo – Velazquezovo i barokního malířství celkově
    • malba v malbě – obrovská hloubka prostoru
    • středem obrazu – dcera Filipa IV. Margaretta – infantilka
    • Margarettu zobrazoval často
    • realistický prvek – zobrazení psa
    • zrcadlo – Filip IV. s manželkou Marií Annou
    • handicapovaná žena
    • Velazquez se svatojakubským křížem, který se domaloval později
  • Přadleny
    • 1657
    • obrovské plátno – 2,20×2,90 m
    • zobrazení královské dílny, kde se připravovaly tapiserie – závěsné koberce
    • lidská práce – abstraktní
    • není temnosvit
    • hloubka prostoru
    • kočka, zátiší
    • momentka
    • zobrazení práce obyčejných žen – v renesanci se nevyskytovalo
  • Zašívající žena
    • obyčejná žena, která zašívá
  • Stařena smažící vejce
    • 1618
    • bodegon – výjevy z hospod, z kuchyní, z jídelen
    • hl. bod zobrazování – nádobí, potraviny
  • Ježíš v domě Marty a Terezy
    • rady starších mladším
  • Venušina toaleta
    • jediný akt ve španělském malířství
    • drapérie
    • zrcadlo – odraz
    • cílem feministek
  • Margaretta
    • dcera Filipa IV.
    • dokonalé sladění barev

 

Nizozemí

Peter Paul Rubens (1577 – 1640)

– holandský malíř, jižní Nizozemí – Vlámsko, Flandry

– narodil se den před svátkem Petra a Pavla

– realistický malíř s prvky radikality

– dvorní malíř – v diplomatických kruzích

– prosvětlení a tematická změna

– pasován na rytíře

– 2krát ženatý – jeho ženy na obrazech – Isabella, Helena

– velká rodina

-vytvořil přes 600 obrazů

– věrný typickému námětu – žena, zrcadlo, mytologie, lovecké náměty, zvířata, portréty, děti, oltáře, oltářní obrazy

– zobrazování pohybu

– monumentální obrazy

 

  • Snímání z kříže
    • poč. 17. st.
    • radikální baroko
    • minimální prvky zátiší
    • iluzivnost
    • výtvarné zkratky
    • diagonální kompozice
  • Venuše před zrcadlem
    • 1620
    • zobrazování žen kyprých tvarů
    • oslava ženy a ženské krásy
  • Únos dcer Leukkipových
    • využití námětů z řeckých bájí
    • anatomická nadsázka
  • Tři grácie
  • Cimon a Pero
    • otec odsouzen, ve vězení, hladoví a dcera ho nakojí
  • Bakhanálie
  • Bakhaus
  • Posvícení
  • Zvláštní charita
  • Autoprotrét
    • Albertina, Vídeň
    • kresba
  • Svatění kříže

 

Anthonius van Dyck

– žák Rubense

– zaměřoval se především na portréty

– dvorní malíř Karla I.

– zakladatel aristokratického portrétu

 

  • Mary Ruthven
    • skotská krasavice
  • Autoportrét

 

Jordaens

– Holanďan

– pomáhal v Rubensových dílnách

– spolupráce i s Dyckem

  • Oslava fazolového krále

 

 

Franz Snyders

– Holanďan

– malíř zvířat, rostlin

  • Rybí krámek

 

Rembrandt van Rijn

– největší holandský malíř, kreslíř, grafik

– podpora jeho manželky Saskie – často ji zobrazuje

– umírá ale chudý a sám

– smyslnost, náboženské náměty

– vynikající pozorovací talent

– rembrandtská kompozice

– hluboký realismus, temnosvit, perfektní zacházení s barvou

 

  • Podobizna Saskie
    • žena jeho života
  • Svatá rodina
    • ovlivněna Rubensem
    • zobrazení kojící Marie
    • anatomická nadsázka
    • Rubensovi naturalistické tendence
    • netradiční kompozice
  • Pitva
    • také Anatomie dr. Tulpa
    • 1632
    • Rembrantova 1. velká kompozice
    • zobrazení pitvy – pitvaný je zločinec
    • na počest přednášky doktora Nicolase Tulpa
  • Noční hlídka
    • 1642
    • nejslavnější Rembrantovo dílo
    • dnes se nachází v Amsterdamu
    • nejedná se o žádné zobrazení noční hlídky
    • byl dělán na zakázku – spolek Arkebuzníků – střelecký spolek
    • vzpomínkové dílo
    • časová hloubka
  • Danae
    • zobrazení krásy ženského těla
  • Představenstvo soukenického cechu
  • Návrat marnotratného syna
    • on sám z prostých venkovských poměrů
    • jedno z vrcholných děl jeho života
    • nabádá k hlubokému zamyšlení
  • Autoportrét
    • jedna z posledních maleb, nadčasové moderní použití malby
    • pastózní malba (opak lazurní malby)
    • na počest slavné přednášky lékaře – jedna z prvních veřejných pitev
    • přihlížející jsou členy komise, která měla rozhodnout, zda pitvy ano nebo ne
    • každý z členů zaplatil 100 zlatých aby byl vyobrazen => odmítli převzít obraz
    • přenesen do síně – byl rozměrný a nevešel se do dveří – oříznut po stranách

 

Vermeer van Delft (1632 – 1675)

-reprezentant delfské školy – velmi realistická

– obrazy ve svém vlastním ateliéru

– stejné prostory, židle, okna

– milovník světla – v jeho obrazech: světlo z levé strany

– čerpali z něj impresionisté

– věnuje pozornost obyčejným lidem

– často je s ním zaměňován Peter der Hooch

 

  • Mlékařka
  • Voják a smějící se dívka
  • Geograf
  • Žena v modrém čte dopis
  • Dívka čtoucí dopis u otevřeného okna
  • Dívka s perlou
  • Krajkářka
  • Umění malby
    • velmi slavný
    • jako jeden z mála nebyl na zakázku
    • sloužil jako jeho reklama
    • obrovský
    • měl hodnotu asi 1 000 guldenů – v té době pro rodinu na rok 500 – 600 guldenů
    • po jeho smrti manželka bránila tento obraz
  • Pohled na Delft
    • jeden z předchůdců impresionistických obrazů
    • malba v otevřeném prostoru – plenérová malba
    • chtěl zachytit atmosféru rána ve městě

 

Itálie

Caravaggio

– realismus

– konfliktní povaha, konflikty se zákazníky

– vězněn, vykázán z míst, kde pobýval

– urážlivý, vznětlivý

– pohádal se s pasákem, pak na Caravaggia vypsaná odměna, utíká do Neapole

– přestává se v Neapoli prát

– odjíždí na Maltu – Maltézský řád

  • Panna Marie
    • namaloval ji podle mrtvoly prostitutky
    • Stětí Jana Křtitele
      • 8,5 m na délku
      • průběh jako filmové plátno
      • David a Goliáš
        • sťatá hlava – autoportrét Caravaggia
        • temnosvit, drapérie
        • Obětování Izáka
        • Medusa

Sochařství

– alegorické náměty šroubovité kompozice, rozevlátá drapérie – různé světelné efekty

– sochaři se vrací k dřevu – řezbářství a polychromie

– mariánské morové sloupy, sloupy nejsvětější trojice

– anatomická nadsázka – postavy jsou nereálné

– postavy mají velmi výrazné výrazy

 

Itálie

Lorenzo Bernini

– největší sochař novodobého baroka

– velmi dobře pracoval s mramorem

– preferoval radikální baroko

– jeho sochy se snaží vyjádřit stav duše či stav soustředění

  • David
  • Apollón a Dafné – dívka se mění ve vavřín
    • jeho symbol
    • Vidění svaté Terezie – 1652
      • z mramoru, radikální baroko
      • rozevlátá drapérie
      • přirovnání k světské extázi
      • anděl vypadá spíš jako posel lásky než jako posel boží
      • samotná Terezie vypadá jako Venuše
      • Pluto a Persefona – divadelní gesta
        • drapérie, šroubovitá kompozice
        • perfektní detaily
        • Alessandro Algordi– OlimpieMaidolchini– drapérie, gesta
          • z tváře čiší panovačnost – klasicistní pojetí

 

Francie

Francois Girardon (1628 – 1715)

  • Apollón a nymfy
    • klasicistní
    • typické antické účesy – návrat k antiky – helénismus
    • grota – uměle vytvořené jeskyně – součástí parků a zahrad – svatostánky
    • Thedina grota – tam se nachází sousoší – zasvěceno králi a slunci
    • podílel se na výzdobě Louveru a Sorbony
    • Náhrobek kardinála Richelieua v kostele Sorbony
      • komplex kolejí, knihoven, přednáškových sálů
      • dotoval univerzitu a stavbu kostela
      • AntoinCoysevox – především portréty
      • busta Louise II. De Condé
        • oficiální realistický portrét

 

 

Španělsko

– hodně atypické

– silné náboženství, zbožný národ

– hlavním materiálem bylo dřevo

– polychromie

 

AlonsoCano

  • Panna Marie

Pedro de Mena

  • Kající Magdaléna
    • vzniká zahradní architektura

GregorioFernandéz

  • Mrtvý Kristus
    • působí na city, životní velikost

 

Architektura

do hloubky – předvádí trojrozměrný prostor

-klade důraz na šikmé, zakřivené a zprohýbané plochy

-vnáší do architektury pohyb – rozevláté – vypouklé

-vytváří dynamické a kypré tvary

– realistický směr se nevyskytuje

– urbanistické tendence = řeší se celé územní celky

-podle vnějšího zdiva není možné odhadnout, jak vypadá půdorys stavby

-kombinace různých tvarů – kruhy, elipsy

– terasy, balkóny, balistráda, bohatě zdobené niky, sochařská výzdoba, štuková výzdoba, voluta (= zakroucení na střeše), volské oko (= kruhové okno)

– okolí domu – parky, zahrady – fontány

– převládá sakrální architektura, paláce, domy, zámky, začíná se objevovat pevnostní architektura (= fortifikační) – např. Terezín

– zdobný prvek – obelisk (Karnak)

– začínají se používat půdní prostory

 

Klasicistní baroko

– vychází z manýrismu – uhlazená a chladnější verze baroka

– navazuje na antiku a snaží se zachovat antický ideál krásy

– nejvíce ve Francii

– mansardové střechy, oválná okna ve vikýři, balkón, bohatá štuková výzdoba

 

Itálie

Carlo Maderna

– Řím

– 1556 – 1629 – pozdní renesance, ranné baroko

 

  • PalazzoBarberini – ranně barokní stavba – původně měla být čtyřkřídlou uzavřenou stavbou s vnitřním dvorem – typicky barokně je tříkřídlý – tzv. čestný dvůr – otevře se do hloubky
    • třípodlažní, tři antické řády
    • paláce hlavně pro členy rodů z nichž se vybíraly papežové
    • nad balkónem hlavní klenák, který zdobí a zvětšuje – forma mascaronu  = reliéfně ztvárněná zvířecí maska

 

Lorenzo Bernini

-velikán Říma (1598 – 1669)

-všestraný umělec – architektura, sochařství

  • Svatopeterské náměstí – chrám sv. Petra
    • dovršitelem
    • ovál – ochoz, kolonáda
    • tvořené 4mi řadami obrovských sloupů => perspektivní iluze – zvyšuje okázalost chrámu sv. Petra, zdůrazňuje jej a barokně jej vyzdvihuje
    • je oválné a ne kruhové
    • “náruč církve přijímající všechny věřící”
    • Baldachýn sv. Petra – v chrámu sv. Petra
      • nebesa nad lůžkem či trůnem
      • ve výšce 29m
      • radikálně barokní – bohatý zdobnost a tordované sloupy (=spirálovitě stočené)
      • PiazzaNavona – Fontána čtyř řek – symbolizuje 4 světdadíly

 

Francesco Borromini

– jeho stavby tolik neodráží antiku

– radikální baroko

– složité stavby, duchovní díla

  • Santa Agnes – na PiazzaNavona
    • Fontana di Trevi

 

 

Rakousko

  • Schönbrunn – “hezký pramen”
    • bývalý letohrádek císařské rodiny
    • nedaleko Vídně
    • velká zahrada se ZOO, parkem, bludištěm
    • 1569 – vybudován lovecký zámeček
    • 1743 – Marie Terezie ho nechala od základů přestavit
    • narodil se zde František Josef
    • v zrcadlovém sále zde hrál W.A.Mozart
    • Johann Bernhard Fischer – přestavba
    • snaha přiblížit se k Versailles

Johann Bernhard Fischer

  • kostel sv. Karla Boromejského – Vídeň
    • jeho vrcholné dílo
    • 1716 – neviděl ho dokoncčené, dokončil ho jeho syn Josef Emanuel Fischer
    • kombinace všech různých možných směrů
    • sloupy připomínají turecké minarety, antický portál

Francie

  • Versailles – Mansart
    • přestavěný lovecký zámek – 20 km od Paříže
    • na stavbě se podílelo 30 000 umělců
    • má tvar písmene U
    • zrcadlový sál – navrhl Mansard – 1680 – otevření – 79m dlouhý
    • symbolem šlechty
    • architekt, který měl smysl pro tvar – tzv. mansardové střechy
    • mramorové nádvoří
    • zahrady kolem => vznik zahradní architektury
    • Velký Trianon – součástí Versailles
      • stavěno pro manželku Ludvíka XIV. – jeho socha před zámkem
      • neuvěřitelně pravidělný
      • poutní a farní kostel P. Marie Nanebevzaté – Dobrá Voda
        • kombinace čtverců, obdélníků, kruhá a elips – podle vnějšího pohledu není možno zjistit vnější půdorys
        • celkově převažuje klasicismus
        • zahradní architektura – André LeNontre – zahrady jsou pravidelně uspořádané dle středové osy – podle řádu
        • Invalidovna – dům pro staré vojáky
          • 196 m dlouhý, 15 nádvoří
          • největší je Čestné nádvoří
          • Eglisedu Dome – kostel s kopulí

-vytvořeno dodatečně – dokončeno na počátku 18. století

-pod kopulí hrobka Napoleona Bonaparte

  • kostel pařížské Sorbony – JaquesLemercier
    • součástí univerzity
    • ve frontonu znak kardinále Richelieua

 

Anglie

Christopher Wren

  • katedrála sv. Pavla
    • stejně populární jako Shakespeare

William Kent

-zahradní architekt

 

Rusko

  • Petrohrad – Zimní palác – 1754 – Rastrelli
    • sídlo ruských carů
    • sídlo ruské prozatímní vlády  – 7.11.1917
    • barevné fasády
    • klasicistní verze – bohaté zdobení
    • dnes velmi významná galerie
    • vážené město – za cara Petra Velikého – šlechta
    • jezdili sem umělci – architekti, literáti
    • Smolnyj – kostel v klášteře
      • barvy – 1765
      • řecký kříž

 

Barokní hudba

–          harmonicky zmatená

–          klade velký důraz na emoce a na pocity člověka

–          důraz na hl. melodii – vedení melodie proti sobě – ostatní hlasy fungují jako harmonický doprovod

–          nejvíce na konci éry

–          směr antiko – podobná té renesanční – harmonicky zmatená, melodicky obtížná, kostrbatá – velký důraz na emoce, aby zapůsobila na diváka

–          nová hudební divadla – zlepšení hudebních nástrojů

–          opery a oratoria

–          housle, viola, loutna, kytara, cello, atd.

–          lidová tvorba – xylofon, zvonky, buben

–          důležitý je Bach, Handel, Vivaldi, Zelenka






—————————————————————————

 Stáhnout práci v PDF  Upozornit na chybu

 Učebnice k maturitě  Maturitní kurzy

 Učebnice k VŠ přijímačkám  Kurzy na přijímačky

—————————————————————————

Další podobné materiály na webu: